Partion joulukampanja on parhaimmillaan. Miten käy kauppa kultaisen tonttumerkin aiempina vuosina ansainneilla. Lue tehomyyjien vinkit turvalliseen myyntiin ja kuulumiset tämän vuoden kampanjan etenemisestä.

Aleksi Järvi Nokian Eräveikoista myymässä adventtikalentereita 2020.
Aleksi näyttää mallia turvallisesta myynnistä. Kuva: Jesse Järvi

Aleksi Järven (10), Nokian Eräveikot, paidassa komeilee jo kaksi kultaista tonttumerkkiä. Kolmas on tänä vuonna tulossa. Viiden joulukampanjan kokemuksella Aleksi osaa jo odottaa, koska kampanja alkaa.

Myyntistrategiani on yksinkertainen. Kultainen tonttumerkki on minimi ja jalkatyötä ovelta ovelle myymällä tehdään niin pitkään kun tuotteita on. Sukaulaisiakaan ei ole unohdettu, näille kanta-asiakkaille on tärkeä muistaa myydä joulukampanjan tuotteita kertoo Aleksi.

Aleksi Kalliomaa Lahden Sinisistä myymmässä adventtikalentereita 2020.
Kuva: Antti Kalliomaa

Aleksi Kalliomaa (12), Lahden Sinisistä on kolmannen vuoden seikkailija. Menossa on nyt kuudes joulukampanja, joissa kolmessa on ansaittu kultaisen merkki. Joulukampanjan alettua Aleksille oli selvää, että tänäkin vuonna tavoitellaan kultaista merkkiä.

Kolmentena joulukamppanjavuotenani halusin myydä kultaisen tonttumerkin verran ja niin se sitten alkoi. Olihan se aika siistiä, kun hihassa kiilteli kultainen tonttumerkki joten halusin niitä siihen enemmänkin kertoo Aleksi.

Molemmat Aleksit luottavat ovelta ovelle myyntiin. Arki-illat ja viikonloppuisin keskipäivällä ovat myyntiajoissa parhaita, silloin voi yhdellä kierroksella mennä toistakymmentä tuotetta. Covid19-pandemia ei näitä nuoria ole lannistanut. Muutosta aiempiin kampanjavuosiin ei heidän mielestä ole juuri näkynyt. Aleksi Järvi otti tänä vuonna uutena maksutapana käyttöön mobilepayn. Se on toiminut hyvin. Myös maskit, suojahanskat ja turvaväleistä huolehtiminen on ollut osa myyntityötä tänä vuonna.

Aleksi Järvi kannustaakin kaikkia partiolaisia vielä viimeisten viikkojen myyntityöhön.
Oikea ajoitus, koska avautumattomat ovet ei osta, sekä jos mahdollista valita niin omakotitalo alueille koska moniin kerrostaloihin ei pääse sisälle ja niissä on useasti myös kaupustelu kielto. On myös hyvä muistaa, että joka Ilta ei tule välttämättä myytyä paljon tuotteita, mutta siitä ei kannata lannistua. Iloinen ja kohtelias partiolainen on paras myyntivaltti kiteyttää Aleksi Järvi.

Joulukampanja on pitkä, joten joskus saattaa tuntua siltä, ettei tahdo oikein innostua tai jaksaa tehdä myyntiä. Tähän taas Aleksi Kalliomaalla on hyvä vinkki.

Kannattaa sopia itsensä kanssa jo etukäteen milloin lähtee myymään ja silloin sitten kanssa lähtee ja oikeen olan takaa. Koittakaa jokainen jonkinlaista verkkomyyntiä. Laittakaa omaan sosiaaliseen mediaan ilmoitus, että myyt tuotteita, voit tehdä myös videon jossa esittelet itsesi ja kerrot asiasi. Julkaise video omassa sosiaalisessa meidiassa ja pyydä myös vanhempiasi laittamaan se omaansa, kannustaa Aleksi Kalliomaa.

Vanhempien tuki on tärkeä kampanjassa. Erityisesti se on tärkeää silloin, kun myydään ovelta ovelle. Aleksi Järven isä Jesse Järvi onkin ollut mukana tuotteiden kuljettamisessa ja rahastuksessa mobilepayn kautta. Näin kaikki hoituu turvallisesti myös näin Korona-aikana.
Kalliomaan Aleksilla apureita on vanhempien lisäksi mummo ja pappa. Vanhemmat auttavat myös myymällä työpaikoillaan tuotteita Aleksin puolesta.

Jesse Järvi kokee vanhempana partion joulukampanjan hyvänä. Tämä varainkeruu on se, mihin on viisi vuotta putkeen panostettu yhdessä.

Samaa toteaa toisen Aleksi äiti Johanna Kalliomaa.” Joulukampanja on meillä perheen yhteinen projekti ja autetaan siinä missä pystytään. Kannustetaan Aleksia lähtemään myyntitouhuihin. Monille ihmisille partiolaisten adventtikalenteri on ”se ainoa oikea” joulukalenteri ja etenkin tänä vuonna moni on sanonut, ettei niitä meinaa enää saada mistään ja on mennyt vuosia ilman. Ovelta ovelle -myyminen siis kannattaa!”

Marianne Mäkiranta Nokian Eräveikkojen joulukampanjapäällikkö 2020.
Marianne pakkaamassa tilattuja tuotteita. Kuva: Marianne Mäkiranta

Joulukampanjassa isossa roolissa toimivat myös lippukuntien koulutetut joulukampanjapäälliköt. Nokian Eräveikoissa joulukampanjaa pyörittää Marianne Mäkiranta. ”Olen huomannut että tilauksia joulukampanjatuotteista tulee tasaisesti, mutta selvästi vähemmän kuin viime vuosina. Innokkaimmat myyjät meillä löytyvät pääasiassa sudenpennuista ja seikkailijoista. Tämä korona on selvästikin vaikuttanut, tilataan vain pieniä määriä ja katsotaan kuinka myynti lähtee liikkeelle”, kertoo Marianne.

Tänä vuonna lippukunta on panostetaan enemmän market-myyntiin. Myynitytötä tehdään Nokian K-Citymarketilla ja uutuutena on tänä vuonna torimyynti Pirkkalaistorilla. Tärkeänä periaatteena Nokian Eräveikoissa on, että näkyvillä olo ei ole vain joulukampanjamyyntiä vaan samalla mainostetaan partiota siellä missä ollaan.

Joulukampanjapäällikön tehtäviin kuuluu kampanjasta viestiminen koteihin ja partiolaisille. Tänäkin vuonna joulukampanjasta lähti kirje kotiväelle etukäteen. Eniten aikaa vie kuitenkin tilauksien hallinta. ”Tehtäväni on pitää kirjaa tilauksista, pakata tuotteet, tehdä laput pusseihin kuka on tilannut ja mitä on tilannut kuinka paljon, viedä kololle ja päivystää tiettyinä päivinä. Tuotteita on mennyt mukavasti ja osa on tilannut tuotteita jo lisää myyntiin. Nämä ilahduttavat aina Marianne”, iloitsee.