Näkökulmat

Joulukampanjan tuotoista tukea toimintaan

Hämeen partiopiirin vuoden 2018 joulukampanjassa jäätiin hieman edellisvuoden ennätyslukemista.  Joulukorttimyynti kasvoi aavistuksen, mutta adventtikalentereita myytiin yli 3000 vähemmän kuin vuonna 2017, kaiken kaikkiaan 40 476 kappaletta. Myytyjen tuotteiden keskiarvo oli kuitenkin edelleen hyvällä tasolla, ollen seitsemän tuotetta jäsentä kohden. Joulukampanjaan osallistui Hämeessä noin 8700 myyjää 109 lippukunnasta.

Piirin ykkösmyyjä viime vuonna oli edellisvuoden kakkonen, Onni Hertsi Hollolan Hirvenhiihtäjistä. Toiseksi ylsi Riina Pesonen Nastapartiosta ja kolmanneksi Ainojulia Lehtonen Kaukapartiosta. Lippukunnista ykkönen oli Tainionvirran Taimenet, jossa myytiin keskimäärin 15 tuotetta jäsentä kohti.

Tämän vuoden joulukampanjaa suunnitellessa kannattaa muistaa, että kalentereita ja kortteja myytäessä ei myydä vain tuotetta, vaan ennen kaikkea tukea partiotoiminnalle. Adventtikalentereiden myynti on valtakunnallisesti partiolaisten tärkein varainhankintakampanja, jonka tuotoilla jokainen lippukunta saa järjestettyä jäsenilleen monia mukavia hetkiä, tai mikseipä tuotolla voisi hankkia uutta puolijoukkuetelttaa tai uusia trangioita. Yhdessä etukäteen sovittu tavoite antaa helposti sen tarvittavan lisäpotkun myynnistä innostumiseen, eikä ostamisintoa varmasti ainakaan vähennä, jos kuulee mihin annettu tuki on konkreettisesti menossa.

Kalenterimyynti hoituu usein kauppojen ja kauppakeskusten tiloissa ja ovelta ovelle kiertäen. Olettehan muistaneet lippukunnassanne hyödyntää myös mahdolliset joulutapahtumat lähialueillanne? Kannattaa kysyä, saako vaikka joulutorille tulla pariksi tunniksi myymään. Oman alueen yrityksiä voi myös lähestyä kysymällä, haluaisivatko he muistaa työntekijöitään tai asiakkaitaan partiolaisten joulukalentereilla. Jos myyntipaikka on pysyvä, vaikkapa kaupan pihassa tai joulutorin nurkassa, kannattaa muistaa, että kaikki normaalista vähänkin poikkeava herättää mielenkiintoa. Laittakaa vaikka laavu pystyyn, muutamia tyynyjä ja makuualustat laavuun sisälle ja kutsukaa mahdolliset ostajat piipahtamaan sisään kokeilemaan laavussa pötköttelyä.

Myös aktiivisuus sosiaalisessa mediassa kannattaa. Kun tiedät missä paikoissa lippukuntanne on myymässä joulutuotteita, kerrothan siitä jo etukäteen sosiaalisessa mediassa ja lisäksi myös myyntipäivänä. Näin potentiaaliset asiakkaat saavat jo etukäteen tiedon missä ja milloin tuotteita on saatavilla. Asiasta kannattaa vinkata tietenkin lippukunnan omilla sivuilla ja miksipä ei voisi pyytää lippukunnan jäseniä jakamaan vinkkausta myös omalle kaveripiirilleen ja saavuttaa näin enemmän näkyvyyttä. Sosiaalista mediaa voi alkaa käyttää joulukampanjoinnissa jo hyvissä ajoin herättelemällä some-kanavan seuraajia hiljalleen huomaamaan, että joulu ja kalenteriaika on lähestymässä.

Muistattehan hyödyntää myös partio.fi -sivuston hyvät vinkit ja saatavilla olevat materiaalit. Kaikki mainostus on hyväksi, vaikka se välillä tuntuisikin itsensä toistamiselta!