Mikä on pikapesti tai pikapestiexcel? Tässä jutussa Näsijärven Kipinöiden viestintävastaava Kaisa Miettinen kertoo heidän kehittämästään uudesta konseptista, jolla yritetään ratkaista jatkuvaa pulaa aktiivisista tekijöistä.
Moni lippukunta varmaan tunnistaa ongelman, kun tapahtumaan tarvitaan rastihenkilöä, muonittajaa tai vaikka saunan lämmittäjää. Asiasta laitetaan viestiä lippukunnan WhatsApp-ryhmään, mutta kukaan ei vastaa. Lopulta huomataan, että samat kymmenen henkilöä järjestävät kaikki lippukunnan tapahtumat, vaikka jäseniä olisi 200.
Lähdimme Näsijärven Kipinöissä ratkaisemaan ongelmaa Forms-kyselyllä, jossa pystyi ilmoittamaan, millaisissa tehtävissä voisi olla avuksi. Kyselyn haittapuoleksi kuitenkin osoittautui nopeasti se, että kyselyyn vastaaja ei sitoudu mihinkään päivämäärään ja kiinnostuneita täytyi kysellä joka tapahtumaan erikseen. Asiaa lähdettiin jalostamaan taulukkomuotoon, johon kirjattaisiin suoraan tapahtuma ja siihen tarvittavat tekijät.
Pikapestiexcel on lippukuntamme uusi lähestymistapa työtaakan jakamiseen tapahtumien järjestämisessä. Exceliin kirjataan otsikkoriviksi tulevan tapahtuman nimi ja päivämäärä, vastuuhenkilö ja tapahtuman sijainti. Otsikkorivin alle voi kirjata pestit, joihin tarvitaan tekijöitä. Jokainen lippukunnan jäsen voi käydä vapaasti kirjaamassa nimensä sen tapahtumapestin alle, jonka tekemiseen pystyy osallistumaan.
Pikapestien mainostuksessa olennaista on uuden toimintatavan luominen, jolloin osallistumisesta ja vastuunotosta tulisi normi. Lauseet “jos et ole vielä suorittanut pikapestiä tänä vuonna, katso itselleni sopiva pesti taulukosta” ja “toivomme kaikkien jäsenten osallistumista pikapesteihin” ovat esimerkkejä mainonnasta, joilla suunnataan ajattelua uusille raiteille. Tarkoituksena on madaltaa kynnystä osallistua toimintaan sillä periaatteella, että herää ajatus: “minunkin kuuluu tehdä vähintään yksi tehtävä”.
Muutoksen johtaminen ei ole sen nopeampaa harrastuksissa kuin työelämässäkään, mutta toivomme pitkäjänteisen mainostamisen ja uuden ajattelumallin luomisen lisäävän osallistumista ja vastuunottoa. Loppupeleissä siitä kuitenkin hyötyvät kaikki.