Miten teet koulutuksesta tai tapahtumasta hyvin? Mistä kannattaa aloittaa ja mitä kaikkea suunnittelussa pitää ottaa huomioon. Näillä opeilla onnistut paitsi tapahtuman suunnittelussa myös järjestämisessä.
Staabin kokoaminen ja pestaus
Pestaa staabiisi erilaisia partiolaisia. Monipuolisuus on rikkaus. Kannattaa uskaltaa pestata myös sellaisia henkilöitä, joita et entuudestaan tunne.
Huomioi, että staabissa on:
- osaamista koulutettavista aiheista
- kouluttajia eri puolilta piiriä ja eri alueilta sekä kokeneita että uusia kouluttajia (jatkuvuuden varmistamiseksi)
- mahdollisimman moninainen joukko kouluttajia
- vähintään yksi muodollisesti pätevä partiokouluttaja (vain partiokouluttajakurssin suorittanut voi hyväksyä koulutusjärjestelmän mukaisia koulutuskokonaisuuksia)
- yhteistyöpiirikursseilla L-SP:n kanssa staabiin täytyy pestata vähintään kaksi L-SP:läistä kouluttajaa ja yksi staabin jäsenistä tulee nimetä tapahtuman varajohtajaksi
- kitaransoittotaitoinen, muonitustaitoinen, hygieniapassin omaava, ensiaputaitoinen, ajokortillinen, jonglööri, tms. tapahtuman luonteesta riippuen
Staabin jäseniä kannattaa ”metsästää” esimerkiksi saman tapahtuman/kurssin aiemmista osallistujista, piirin kyseisen toiminnanalan ryhmistä, kyselemällä tutuilta suosituksia jne.
Partiotoimistoltakin kannattaa kysellä vinkkejä. Kouluttajan ei tarvitse olla oman piirimme jäsen, joten myös esimerkiksi opiskelijalippukunnista tai muiden piirien kouluttajia kannattaa kysellä.
Muistathan, että jokaisella staabin jäsenellä on oikeus pestikeskusteluun. Pestatessa käydään läpi mm. pestin kesto ja siihen kuuluvat tehtävät, käytettävissä olevat resurssit ja tukimuodot. Pestikeskustelun aikana sovitut asiat voi olla hyvä kirjata ylös, mutta pelkkä suullinenkin sopiminen ja asiasta keskusteleminen riittää. Pestin hyöty on siinä, että sen jälkeen kumpikin osapuoli tietää mitä voi toiselta odottaa ja miten tehtävästä suoriutumista arvioidaan. Aloittavalle kouluttajalle tai tapahtumanjärjestäjälle pesti tuo selkeyttää tehtäväkenttään ja näyttää polun, jota kulkea.
Tavoitteet yhdessä tehden
Tapahtumalle kannattaa aina määritellä tavoitteet. Pohtikaa mikä on kurssin/tapahtuman tavoite/tavoitteet ja kirjoittakaa se/ne ylös. Hyvä tavoite on mitattavissa, jotta tapahtuman jälkeen arvioinnissa voidaan päätellä missä määrin tavoite toteutui. Hyvä tavoite on myös sopivasti haastava. Itsestään selvää asiaa ei kannata kirjata tavoitteeksi, koska silloin se ei ohjaa toimintaa mitenkään. Millaisia tavoitteita staabin jäsenet asettavat itselleen?
Koulutusjärjestelmän mukaisille koulutuksille määritellyt osaamistavoitteet löytyvät Suomen Partiolaisten verkkosivuilta.
Tavoitteena voi olla esim.:
- taidon opettaminen
- asenteen tai toimintamallin muokkaaminen
- arvojen ja aatteen korostaminen
- yhteishengen kohottaminen
- teeman tai toimintamallin lanseeraus ja markkinointi
- ideoiden, vinkkien ja hyvien käytäntöjen jakaminen
- verkostoitumisen edistäminen
- aiemmin tapahtumajärjestelyissä haasteeksi koetun asian onnistuminen paremmin
Kurssin ja tapahtuman suunnittelu
Suunnitteluun tulee varata riittävästi aikaa.
Pohtikaa, mitä tapahtumassa koulutetaan tai mitä ohjelmasisältöjä siinä on. Koulutusjärjestelmän mukaisissa koulutuksissa on valmiiksi annetut moduulit ja niiden alustavat kestot, mutta staabi voi tehdä omia painotuksia. Kurssilaisten tietotaso on otettava huomioon. Tarkistakaa myös osaamisalueen aikaisemman ja seuraavan moduulin sisällöt, jotta koulutus on sisällöllisesti ja tasoltaan oikea.
Tapahtuman aikataulu ja rupeamien sijoittelu kannattaa tehdä yhdessä niin, että kaikki näkevät koko ajan missä mennään.
Sopikaa selkeä vastuunjako siten, että jokaiselle tapahtuman osalle (myös esim. lipunnostoille) on vastuuhenkilö. Myös työpareja voi olla järkevää käyttää. Vastuunjaossa täytyy ottaa huomioon staabin jäsenten kokemus ja taidot.
Sopikaa määräajat, mihin mennessä kukin on tehnyt suunnitelmat omista vastuualueistaan.
Tapahtumanjohtaja vastaa siitä, että kaikkien suunnitelmat on ajoissa tehty. Hän on myös valmis kommentoimaan niitä ja ohjaa kokemattomia staabin jäseniä.
Muonitus täytyy huolehtia ajoissa. Myös ruokailu voi olla koulutustapahtuma.
Varautukaa antamaan palautetta toisillenne sekä suunnittelun että toteutuksen onnistumisesta.
Miettikää mitä tehdään ongelmatilanteissa esim., jos joku staabista sairastuu eikä pääsekään tapahtumaan pitämään osiotaan tai jos ulkosession aikana on koiranilma.
Kurssia valmisteltaessa kannattaa tehdä menetelmätsekkaus eli käydä läpi millä tavoin kouluttajat aikovat koulutusrupeamansa pitää. Kurssilaisille käy tylsäksi ja asiaan keskittyminen kärsii, jos monta rupeamaa vedetään samalla tyylillä. Kolmas samantyyppinen rastirata peräjälkeen, monotoninen luennointi tai koko päivä sisällä samanlaisia ryhmätöitä tehden tympäisee ketä tahansa.
Menetelmien tulisi olla:
- aiheeseen ja olosuhteisiin sopivia (ajankohta, paikka, osallistujien osaaminen, jne.)
- kurssilaisia aktivoivia ja oivaltamaan kannustavia
- toiminnallisia
- partiomaisia
- tasapuolisia ja kurssilaisten erityispiirteet huomioonottavia
- riittävän erilaisia tai ainakaan ei kahta identtistä peräkkäin
- myös ulkoilua ja luonnossa toimimista (tai vähintään happihyppelyä tauoilla)
- onnistumisen kokemuksia tarjoavia
- hyödyllisiä tai elämyksellisiä tapahtuman tavoitteitten mukaan
Lisää vinkkejä koulutuksen suunnitteluun ja opetusmenetelmien valintaan löydät mm. Opintokeskus Siviksen oppaasta Lisää laatua koulutukseen – opas järjestön kouluttajalle.