Uudenlaisia tapoja löytämässä - Markkinointiakatemia roihahti liekkiin

Katleena Skeitti Kortesuo

Tulin pestatuksi Suomen Partiolaisten suurleirin Roihun ohjausryhmään hieman yli vuosi sitten. Ohjausryhmän isoin työ on nyt ohi, joten löysin itselleni pikapikaa toisenkin Roihu-pestin: vedän leirin Markkinointiakatemiaa.

Roihun Markkinointiakatemia polkaistiin pystyyn kahdessa viikossa. Sille oli tilausta: Roihun viestintä- ja markkinointiorganisaatio tarvitsi väkeä mainostamaan leiriä, mutta rekrytointi sujui tahmeasti. Lisäksi mukaan haluttiin ei-partiolaisia markkinoimaan leiriä ei-partiolaisille. Heitä on mahdoton tavoittaa Partio-lehdellä tai partion uutiskirjeillä. Partiolaisten kaveripiiritkin oli jo koluttu läpi.

Niinpä ideoimme Roihun Markkinointiakatemian. Kyseessä on markkinointi-intoisille tarkoitettu 1,5 vuoden rutistus, jossa osallistuja saa koulutusta viestintä- ja markkinointialan huippunimiltä. Vastineeksi hän tietenkin ottaa partiopestin Roihun MarCom-ryhmässä. Lyhenne tulee sanoista Marketing & Communication.

Itse en ole MarCom-ryhmässä, eli en pestaa ketään. Sen sijaan vetämäni Markkinointiakatemia tuottaa koulutusta roihulaisille. Koulutamme Roihun radiotoimittajat, tiedottajat, tapahtumamarkkinoijat, somesissit, lehtitoimittajat ja leirin mediayhteyshenkilöt.

Markkinointiakatemian kick-off oli perjantaina 10.4, ja markkinointiaikaa oli vajaat kaksi viikkoa. Siinä ajassa saimme kokoon kiinnostuneita osallistujia yhteensä 60 – osa oli paikan päällä ja osa etänä. Heistä ei-partiolaisia oli noin kolmasosa, eli huikea määrä.

Mitä tästä pikaprosessista voi oppia?

  1. Kaikkea ei tarvitse suunnitella alusta loppuun asti valmiiksi. Nyt kun kick-off on pidetty, alan vasta suunnitella koulutuskalenteria.
  2. Meidän pitää oppia tarjoamaan partiopesteistä palkaksi muutakin kuin hyvää mieltä. En tarkoita rahaa, vaan tarkoitan työtodistuksia, opintopisteitä ja verkostoitumista.

 

Partioviikon vieraileva kirjoittaja on:  Katleena “Skeitti” Kortesuo

Siviilissä bloggaaja ja tietokirjailija, Jaarlin Pojissa seikkailijajohtaja ja Roihun Markkinointiakatemian rehtori